måndag 29 september 2014

Pumpatryfflar

Nu ska jag faktiskt dela med mig av ett recept här på bloggen! Jag har kanske nämnt någon gång förut att jag också driver en bakningsblogg som heter "Matildas Kafferep"? Där publicerade jag ett recept förra veckan på något så underbart, fantastiskt, otroligt gott. Nämligen pumpatryfflar! Gillar du pumpa? DÅ måste du testa dom här!! Ja, som ni hör blev jag helt förälskade i dom. Så goda. 





Kanske inte så juligt ni tycker nu? Det kanske ni har rätt i, men en grej är "juliga" med dom här och det är det att dom faktiskt smakar exakt som pepparkakor. Med lite pumpasmak i bakgrunden. Orsaken till det är att jag har i 1/2 tsk "pumpkin pie spice mix"* som används mycket i USA. Jag gjorde en sådan egen kryddblandning på kanel, ingefära, nejlika och muskot. Om du nu inte har sådant hemma kan du ju ta ungefär samma mängd pepparkakskrydda istället. Rätt samma kryddor i båda. 

Pumpatryfflar:
ca 12 st

2 dl krossade digistivekex
1/2 dl pumpapuré (köpt eller hemgjord)
2 msk florsocker
1/2 tsk pumpkin pie spice mix* (eller pepparkakskrydda)
en nypa salt
30 g vit choklad, smält
50 g färskost (ex phialdelphiaost)

100 - 125 g vit choklad
krossade digistivekex

Blanda ihop alla ingredienser till tryffelsmeten för hand eller i en assistent. Ställ i kylskåpet en stund så det blir lättare att rulla bollar av smeten. 
Rulla små bollar, ca 12 st, och ställ sedan tillbaka i kylskåpet en stund.

Smält den vita chokladen (100 - 125 g) i mikron eller över vattenbad. Ta ut tryfflarna ur kylskåpet och doppa dem i chokladen. Lägg dom på ett bakplåtspapper och strö på lite krossade digistivekex. Låt stelna i kylskåpet.































//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar